Ny i SiO

Hvordan kobler jeg meg på internett? Når skal jeg betale første husleie? Her finner du svar på noen av de vanligste tingene man lurer på som ny i studentbolig. 

Bod

Hvis du har bod utenfor boligen din, finner du som regel denne i kjelleren, på loftet eller i korridoren i etasjen du bor i. Riktig bod finner du enkelt ved å lete etter den som er merket med bolignummeret ditt, for eksempel "H0304".

Husk å sikre boden din med en god hengelås!

Sikring av bod

Det hender dessverre at det er innbrudd i bodene. Det er viktig at du bruker en god hengelås og alltid sjekker at døren inn til bodområdene er låst etter at du har passert.

Verdifulle ting bør uansett ikke plasseres i eksterne boder. Du er selv ansvarlig for innholdet i boden din og vi anbefaler at du forsikrer deg om at du har en gyldig innboforsikring.

Slik sikrer du deg mot tyveri

Brannsikkerhet

Når du bor i studentbolig hos oss er det viktig at du setter deg inn i hva du skal gjøre om brannalarmen går.

Det er også viktig at du gjør deg kjent med rømningsveier, nødutganger og slukkeutstyr der du bor.

Dette gjør du om brannalarmen går

  • Forlat bygget umiddelbart

  • Møter du røyk, bli på rommet og ring 110

  • Slå alarm i huset, og forsøk og varsle andre beboere

Automatisk varsling

Når brannalarmen går ett sted varsles hele bygget. Brannvesenet får også varsling og vil rykke ut automatisk.

Hvordan unngå å utløse alarmen

Når alarmen utløses skyldes det i de fleste tilfeller matlaging på kjøkkenet. Her er noen tips til hvordan du kan unngå å utløse alarm ved et uhell i boligen din eller felleskjøkkenet ditt.

Tips for å unngå å utløse brannalarmen

Les mer om brannsikkerhet her

Felleskjøkken og -bad

Når man skal dele felleskjøkken og -bad er det viktig å være klar over at fellesarealene er i bruk av andre. Fellesarealene vil derfor bære preg av at det blir brukt daglig.

Det er beboeres felles ansvar å holde det rent og ryddig på felleskjøkken og delte bad. Det er derfor viktig å snakke sammen og bli enige om hvordan man skal vaske og rydde på fellesarealene.

Tips for godt samarbeid

  • Det kan være lurt å kalle inn til et kjøkkenmøte der dere blir enige om felles løsninger; for eksempel rutiner for renhold, innkjøp av rengjøringsmidler, hvem som eier hva, hva som er greit å dele og hvor ting skal ligge.

  • Husk at man kan ha ulike standarder for renhold på kjøkkenet, inngå kompromisser der dere er uenige.

  • Her er et hjelpemiddel dere kan benytte dere av.

  • I SiO har vi et system for vasking i bofellesskap. Les mer under "vaskeuke".

Vaskeuke

Hva er vaskeuke?

  • Vaskeuken for felleskjøkken går på rundgang. På felleskjøkkenet ditt finner du en oversikt over når det er din tur, med tilhørende ukenummer.

  • Dersom det er en bolig i din korridor som står tom, har alle som deler felleskjøkkenet felles ansvar for renholdet i den uken som tilhører boligen. 

  • Dersom du selv er bortreist har du ansvar for å bytte vaskeuken din med noen andre.

Oppgaver i vaskeuken

  • Kast søppel når dunken er full, og ved behov.

  • Hold søppelskap, andre fellesskap og skapdører ryddige og rene.

  • Søppelskap, andre fellesskap og skapdører må rengjøres både utvendig og innvendig.

  • Hold overflater, benk og oppvaskkum ryddige og rene.

  • Hold kjøleskap og fryser ryddig og rent. Kast ødelagt mat.

  • Hold komfyren ren innvendig og utvendig.

  • Rengjør ventilator, inkludert filteret.

  • Rengjør gulv.

  • Rengjør badet, herunder toalett, servant, dusj og gulv.

  • Du er selv alltid ansvarlig for egen oppvask, uavhengig av om det er du som har vaskeuke eller ikke.

  • Det er deres ansvar å kjøpe inn rengjøringsprodukter.

  • Tenk på at noen skal bruke kjøkkenet etter deg, etterlat det i den tilstanden du selv ønsker å finne det i.

Hvordan følger vi opp ditt kjøkken?

SiO følger opp felleskjøkken og -bad der 3 eller flere personer deler.

En tommelfingerregel er at alle kjøkken skal være så rene og ryddige at du skal kunne lage mat der uten å måtte vaske først. Du skal også føle at du kan bruke badet uten å måtte vaske det først. Vi følger opp kjøkken og bad hvor renholdet ikke er tilfredsstillende.

Utover det daglige renholdet som beboere selv har ansvar for, gjennomfører SiO i tillegg en grundig rengjøring to ganger i året, hvor vi vasker tak, vegger, gulv, kjøleskap, bak komfyren o.l.

Dersom det er vanskelig å samarbeide, anbefaler vi deg å snakke direkte med de du deler fellesarealer med om utfordringene.

Husleie

Husleien betales på forskudd og den forfaller den 1. hver måned.

Unntaket er den måneden du flytter inn og noen ganger måneden etter, hvor husleien betales på etterskudd.

Du vil få fakturaen fra oss på e-post, avtalegiro eller e-faktura rundt den 17. hver måned. Du finner også fakturaen på Min side under Økonomi. Husk å oppdatere e-post og mobiltelefonnummer på Min side. 

Les mer om husleie her

Husordensregler

I husordensreglene finner du blant annet nyttig informasjon om:

  • Hvordan henge opp bilder

  • Besøk og overnatting

  • Regler for ro og orden

  • Regler for rengjøring

Les om husordensreglene her

Innboforsikring

Du ha egen innboforsikring når du bor i studentbolig. Du er nemlig ikke forsikret gjennom SiO.

Du kan sjekke om du er forsikret gjennom dine foreldres forsikring, en organisasjon du er medlem av eller kjøpe din egen. Mange forsikringsselskap tilbyr rimeligere forsikringer til studenter.

Hvorfor innboforsikring?

Dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser slik som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din, kan dette føre til utgifter og tap for deg som beboer. Du kan benytte innboforsikringen til å få begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller. Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte bekoste slike ekstrautgifter selv. Det kan være utgifter til plass å bo dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC osv. som du trenger i det daglige.

Det er litt forskjellig hva de enkelte innboforsikringene dekker og hvor stor egenandel du må betale for å benytte forsikringen, dette bør du undersøke før du kjøper egen forsikring.

Internett og TV

Internett er inkludert i husleien og tilgjengelig i alle studentboligene.

Vår internettleverandør er Telia. De leverer en hastighet på 100/100 Mbit/s.

Du må ha med din egen ruter dersom du ønsker trådløst nett. Da er det viktig at du velger en som håndterer hastigheten som Telia leverer. Du kan også velge å ikke ha ruter, da trenger du bare en nettverkskabel mellom veggkontakten og maskinen din.

Husk også at det ikke er internett på våre felleskjøkken!

Les mer på Telia sine sider

Problemer med internett?

Feilsøking

Det er Telia som har ansvar for feilsøking og utbedring av alle typer feil med linjen, også inne i boligen din. Dersom du opplever feil på linjen, ber vi deg om å kontakte Telia.

Før du kontakter Telia kan du først gjøre en enkel feilsøking selv:

  • Trekk ut strømmen på ruteren, vent omtrent 30 sekunder, og sett inn strømmen igjen.

  • Hvis dette ikke hjelper, forsøk å koble PC rett i vegguttaket med kabel.

  • Prøv eventuelt det andre vegguttaket hvis du har to.

  • Du kan også prøve å restarte PC-en din om den ikke kommer rett på nett.

Gammel ruter?

Dersom du har en gammel ruter, kan denne påvirke nettverket på en negativ måte. Forsøk derfor å ha PC koblet direkte til vegguttak med kabel, også når du ringer Telia for hjelp.

Dersom ruteren forårsaker nettproblemer, må du skaffe en annen ruter som klarer å håndtere hastigheten Telia leverer.

Veggkontakter

I enkelte SiO-boliger finnes det flere like veggkontakter, men det er kun ett av disse som har Telia tilkoblet. Dobbeltsjekk at du er koblet til riktig veggkontakt.

Felleskjøkken

Det er ikke nettverk på felleskjøkken.

Kontakt med Telia

Du kan nå Telia på telefon +47 924 05050.

Når du ringer support hos Telia, får du automatisk beskjed om å taste inn kundenummer.

Da må du høre forbi denne automatiske beskjeden til den slutter for å få snakke med kundeservice - altså ignorere beskjed om kundenummer. Ved lang kø kan du taste inn telefonnummeret ditt og du vil bli oppringt, uavhengig av om du har oppgitt kundenummer eller ikke. Du beholder plassen i køen.

Hvis køen er ekstra lang, blir mulighet for tilbake ringing slått av. Da må du bare sitte i kø til du kommer gjennom. Det er kun nødvendig å oppgi adressen din for å få hjelp.

TV

TV er ikke inkludert i våre boligtjenester. Hvis du vil ha et TV -abonnement, kan du bestille dette via Internett. Det er ikke mulig å bestille kabel -TV i våre boliger.

Min side

Min side finner du nyttig informasjon om ditt leieforhold, slik som:

  • Informasjon om din bolig

  • Kontrakten din

  • Oversikt over regninger og kontoinformasjon

  • Informasjon om SiOs vaktmestertjeneste og praktiske selvhjelpstips

Nøkler

Nøkkelkortet må holdes på kortleseren i noen sekunder for å låse/låse opp en dør.

Hvis du bruker kortet på fem dører du ikke har tilgang til, vil kortet sperres.

Henting av nøkler ved innflytting

Problemer med nøkkelkort eller lås?

Hvis du opplever problemer med nøkkelkortet, kan du prøve å oppdatere det på en sort oppdateringsboks. Oppdateringsboksen finner du i inngangspartiet i bygget ditt eller ved fellesvaskeri eller søppelrom.

Les her for mer informasjon om hva lyset på nøkkelkortet betyr og hva du kan gjøre.

Opplever du problemer med en lås, ta kontakt med vaktmester her.

Mistet nøkkel eller nøkkelkort?

Har du mistet nøkkelkortet ditt kan du kjøpe et nytt i SiO Kundesenter. Det koster 100 kroner for et nytt kort.

Hvis du bruker metallnøkkel til boligen din og har mistet den, ta kontakt med SiO Kundesenter

Har du mistet postnøkkelen din kan du bestille en ny fra SiO Kundesenter. Det koster 150,- for ny postnøkkel.

Hvis du mister nøkler eller kort utenfor åpningstid kan du kan ringe 22 85 32 00 for å bli låst inn av Securitas. Les mer om innlåsing her.

Kan noen andre hente ut nøkler for meg?

Dersom du ikke kan hente nøkler selv, og noen andre skal hente den på dine vegne, må du sende oss en fullmakt.

Les mer om fullmakt her.

Parkering

APCOA leier ut parkeringsplasser på mange av våre studenthus. Du kan få studentpris når du bor hos oss.

Les mer om parkering

Det er parkeringsplasser på: Bjølsen, Blindern, Carl Berner, Fagerborg (kun MC parkering), Grünerløkka, Iladalen, Kringsjå, Lillo, Nedre Ullevål 7-9, Pilestredet Park, Rodeløkka, Sofienberg, Sogn, Stensberggata, St. Hanshaugen og Vestgrensa.

Parkeringsbevis ved innflytting

Hvis du skal flytte inn tingene dine med bil, kan du kontakte kundesenteret og få en midlertidig parkeringstillatelse gjennom Apcoa sin parkeringsapp. Du vil få en kode og veiledning til appen når du henter nøklene.

NB! Vær obs på at ikke alle våre studenthus og -byer har parkeringsplasser!

Post

For at du skal få post til studentboligen din, må du melde fra om adresseendring både hos Posten og kontaktene dine.

Husk å oppgi navn, gateadresse og bolignummer. Du må også merke postkassen din tydelig med navnet ditt.

Du må også melde adresseendring og merke den nye postkassen din hvis du bytter bolig hos oss.

Les mer på Postens sider

Samboer

I SiO vil ikke samboer har de samme rettighetene som leietaker. Dette innebærer blant annet at samboer:

  • ikke kan se og endre leieforholdet

  • ikke har tilgang til Mine sider

  • ikke får informasjon fra SiO

  • ikke kan melde fra til vaktmester

  • ikke kan hente ut nøkler ved innflytting (men se fullmakt)

Leietaker kan gi fullmakt til samboer for å hente ut nøkler eller bli låst inn i leiligheten. Trykk på lenken under og les mer.

Fullmakt

Søppel og kildesortering

Husk å kildesortere alt avfall. Tenk på miljøet og sett deg inn i hvordan du kildesorterer der du bor!

Kildesortering i Oslo

I Oslo er det enkelt å kildesortere alt avfall. Her finner du all informasjonen du trenger om hva du kaster hvor.

Sjekk også denne videoen for en enkel innføring i kasting av mat, plast, papp og restavfall.

Sånn kildesorterer du i Oslo

... og denne for glass, metall og annet avfall!

Resirkuler glass, metall og annet avfall

Kildesortering i Lillestrøm

Bor du i Lillestrøm, finner du all informasjon du trenger om kildesortering her.

Sjekk også denne videoen for en enkel innføring.

Sånn kildesorterer du i Lillestrøm

Vaktmester og vakttelefon

På Min side kan du melde fra om feil og mangler i boligen din eller i fellesområdene. Som nyinnflyttet er det viktig at du gir beskjed med en gang. Da vil vi raskt kunne følge opp saken og hjelpe deg.

Visste du at det er mange ting du faktisk kan fikse helt selv også? På Min side har vi samlet mange nyttige selvhjelpstips.

Dersom det ikke kan vente, kan du også ringe vakttelefon 22 85 32 00 (døgnåpen).

Vaskeri

I noen studentboliger er det egen vaskemaskin eller opplegg for vaskemaskin. Der dette ikke er tilfelle kan du vaske klærne dine i fellesvaskeriet.

Du bruker fellesvaskeriet ved å laste ned appen AppWallet. I appen kan du betale for vask og se om det er ledige maskiner. Det vil også være mulig å betale i vaskeriet på en egen betalingsterminal.

Les mer om fellesvaskeri her