Praktisk hjelp med boligen

Du lurer kanskje på mange ting nå som du må ta vare på boligen din selv. Her finner du gode tips om hvordan du kan holde boligen i god stand, og hva du bør gjøre når noe ikke fungerer som det skal.

Avrime fryseren

Er det mye isdannelse i fryseren din? Da må du avrime fryseren.

Vi anbefaler at du avrimer fryseren jevnlig slik at det ikke dannes store mengder is, men du kan enkelt fikse problemet selv om det har kommet mye is.

Fjern isen på følgende måte:

  1. Tøm fryseren for matvarer, slå den av og la døren til fryseren stå åpen. Trekk ut strømledning om du ikke vet hvordan slå den av.

  2. De fleste frysere har en propp eller en ventil som vannet fra den smeltede isen kan renne ut av, ta ut eller åpne denne. Sett en skål eller et håndkle for å samle opp vannet. under proppen/ventilen.

  3. For å fremskynde smelteprosessen kan du sette en skål med varmt vann i fryseren, lukke døren og la den stå der i 5-10 minutter. Dampen fra det varme vannet vil hjelpe til med å løsne og smelte isen. Prosessen kan gjentas.

  4. Ikke bruk skarpe redskaper til å skrape eller hakke løs isen. Bruk heller ikke elektriske apparater til å smelte isen. Det kan gjøre skade på fryseren, og kan samtidig være svært farlig.

  5. Vask fryseren når den er avrimet.

  6. Sett fryseren på igjen

Brannsikkerhet

Når du bor i studentbolig hos oss er det viktig at du setter deg inn i hva du skal gjøre om brannalarmen går.

Det er også viktig at du gjør deg kjent med rømningsveier, nødutganger og slukkeutstyr der du bor.

Dette gjør du om brannalarmen går

  • Forlat bygget umiddelbart

  • Møter du røyk, bli på rommet og ring 110

  • Slå alarm i huset, og forsøk og varsle andre beboere

Automatisk varsling

Når brannalarmen går ett sted varsles hele bygget. Brannvesenet får også varsling og vil rykke ut automatisk.

Hvordan unngå å utløse alarmen

Når alarmen utløses skyldes det i de fleste tilfeller matlaging på kjøkkenet. Her er noen tips til hvordan du kan unngå å utløse alarm ved et uhell i boligen din eller felleskjøkkenet ditt.

Tips for å unngå å utløse brannalarmen

Les mer om brannsikkerhet her

Hittegods

På Hittegodssenteret tar vi vare på ting som vi for eksempel må fjerne fra fellesarealer eller gjenglemte ting i boliger hvor beboer har flyttet ut.

Her finner du Hittegodssenteret

Hittegodssenteret finner du i det gule murbygget i Sognsveien 85 på Sogn Studentby.

Inngangen er i enden av bygget, øverst i bakken. Ved siden av garasjeporten finner du ringeklokken til Hittegodssenteret.

Ring på i åpningstidene så hjelper vi deg!

Åpningstider:

Tirsdag og torsdag mellom klokken 08.00 – 09.00 og mellom klokken 16.00 – 17.00. På helligdager vil det være stengt.

Henge opp bilder

Det er bildelister i de aller fleste studentboligene våre som du skal bruke til å henge opp bilder. Unntaket er Nydalen Studentby som har en annen løsning.

Til bildelisten trenger du opphengskroker som du hekter på bildelisten når du skal henge opp bilder på veggene. Hvis du ikke finner opphengskroker i boligen din eller trenger flere kan du få kjøpt disse på nettet, i fotobutikk eller i interiørbutikk. 

Henge opp bilder på Nydalen Studenthus

I Nydalen Studentby må du bruke limspiker/bildestrips som ikke etterlater hull i veggen eller ødelegger malingen hvis du ønsker å henge opp bilder på veggene i boligen din. Du får kjøpt limspiker/bildestrips hos blant annet jernvareforretninger.

Husordensregler

I husordensreglene finner du blant annet nyttig informasjon om:

  • Hvordan henge opp bilder

  • Besøk og overnatting

  • Regler for ro og orden

  • Regler for rengjøring

Les om husordensreglene her

Inneklima

Visste du at det er viktig å lufte i boligen din? Et sunt innemiljø trenger frisk luft. Hvis boligen din ikke får nok luft, kan den skades av mugg og fuktighet. Dette gjelder også møblene.

Hvordan vet jeg om det er fuktighet i boligen min?

Har du dugg på vinduene og svarte flekker på veggen, er det tegn på for mye fuktighet i boligen din. 

Hva kommer fukt av?

Årsakene til fukt kan være mange. Både matlaging, dusjing, tørking av klær, vask av gulv, potteplanter og mange mennesker i rommet kan føre til fukt. 

Varm luft kan inneholde mer fuktighet enn kald luft.  Der varm og kald luft møtes, utskiller den varme lufta fuktigheten når den avkjøles. Se for deg en kald pils på en varm sommerdag, glasset blir vått av dugg.  Samme prosess skjer i kalde husvegger mot varme rom. Får lufta sirkulere mot veggen, reduseres faren for kondens på veggen. 

Hvordan fungerer ventilasjonen i min bolig?

Det er to prinsipper for ventilasjon som brukes i boligene:  

  • Avtrekksventilasjon hvor frisk luft suges inn gjennom spalter eller ventiler i vinduer eller bak radiatoren. Luften trekkes da gjennom boligen og suges ut gjennom felles avtrekkskanaler tilkoblet bad og kjøkkenventilator. 

  • Balansert ventilasjon hvor den friske luften kommer inn gjennom et nettverk av kanaler i veggene. Uteluften filtreres for pollen og svevestøv før den varmes opp og transporteres ut til boligene. Friskluften kommer da gjerne inn i ventiler på stue/soverom og forurenset luft trekkes ut gjennom bad og kjøkkenventilator. Dette prinsippet er mer vanlig i nyere boliger. 

Hva kan jeg gjøre dersom jeg oppdager fuktighet i boligen min?

  • Sørg for at ventiler og avtrekkskanaler er åpne. Sjekk om luftespalter i vinduskarmen og ventiler er åpne.  

  • Sørg for at luften kan sirkulere mellom møbler og yttervegg og forbi radiator. La det være 1-2 cm mellom yttervegg og evt. møbler og løsøre, og la luften få passere mellom vegg og gulv.  

  • Sjekk om avtrekkskanalen er åpen og ren. Det kan du gjøre ved å holde et flatt ark foran ventilen, og se om det er trekk i kanalen. Hvis det er god nok trekk vil du se at arket blir «sugd» mot ventilen. 

  • Luft riktig. Det er lurt å sette vinduer og dører på vidt gap i 5-10 minutter. Å lufte på denne måten vil god luft i boligen, samtidig som det er en energisparende måte å lufte på. 

Hva kan jeg gjøre dersom det er tørr luft i boligen min?

Det er dessverre vanskelig å gjøre noe med tørr luft. Ventilasjonsløsningene kan ikke tilføre fuktighet til luften og dessuten ønsker vi å begrense fukt i boligene. Folkehelseinstituttet fraråder generelt bruk av luftfuktere fordi det kan føre til oppblomstring av bakterier og sopp i disse.

Husk! Støv og høy innetemperatur vil forverre eventuelle plager knyttet til tørr inneluft. 

Internett

Fungerer ikke internett?

Under finner du vanlige årsaker du kan sjekke ut og tips til hvordan du kan gjør en enkel feilsøking for å fikse det!

Dersom det ikke hjelper kan du ta kontakt med vår internettleverandør, Telia.

Husk også at det ikke er internett på våre felleskjøkken!

Feilsøking

  • Trekk ut strømmen på ruteren, vent omtrent 30 sekunder, og sett inn strømmen igjen.

  • Hvis dette ikke hjelper, forsøk å koble PC rett i vegguttaket med kabel. Prøv eventuelt det andre vegguttaket hvis du har to.

  • Du kan også prøve å restarte PC-en din om den ikke kommer rett på nett.

Gammel ruter?

Dersom du har en gammel ruter, kan det påvirke nettverkstilkoblingen. Forsøk derfor å ha PC koblet direkte til veggkontakt med kabel, også når du ringer Telia for hjelp.

Dersom ruteren forårsaker nettproblemer, må du skaffe en annen ruter som klarer å håndtere hastigheten Telia leverer.

Bruker du riktig veggkontakt?

I enkelte SiO-boliger finnes det flere like veggkontakter, men det er kun ett av disse som har Telia tilkoblet. Dobbeltsjekk at du er koblet til riktig veggkontakt.

PS. Du trenger ikke ruter for å koble deg til nettet, alt som behøves er en nettverkskabel mellom veggkontakten og maskinen din.

Kontakt med Telia

Se først Telia sine nettsider for mer informasjon.

For å kontakte Telia kan du ringe på telefon 92405050.

Når du ringer support hos Telia, får du automatisk beskjed om å taste inn kundenummer. Denne beskjeden ignorerer du. Istedenfor må du ha klart H-nummeret for boligen din. H-nummeret finner du enten på inngangsdøren til leiligheten eller på Min Side hos SiO.

Ved lang kø kan du taste inn telefonnummeret ditt og du vil bli oppringt, uavhengig av om du har oppgitt kundenummer eller ikke. Hvis køen er ekstra lang, blir mulighet for tilbakeringing slått av. Da må du bare sitte i kø til du kommer gjennom.

Komfyr og komfyrvakt

Skrudde plutselig komfyren seg av mens du lagde mat? Eller kommer det en rar pipelyd fra komfyren? Dette er komfyrvakta, se under for å bli kjent med den.

Eller kanskje opplever du at det blir mye røyk og damp når du lager mat? Våre kjøkken er utstyr med ventilator over stekeovnen og dårlig avtrekk kan skyldes at filteret i ventilatoren er skittent. Se under for tips til hvordan du vasker den.

Bli kjent med komfyrvakta

Komfyrvakta kutter automatisk strømmen om plata blir for varm.

Se denne videoen for å bli kjent med komfyrvakta.

Komfyrvakta finner du ofte ved komfyren eller i ventilatoren. Når du lager mat kan komfyrvakta begynne å pipe, da er det bare å trykke på knappen for å vise at du er til stede.

Dersom du ikke trykker på knappen mens den piper kutter den strømmen. Da det er det bare å trykke på knappen og vipps så er strømmen tilbake igjen!

Hvordan vaske filteret i ventilatoren

Våre kjøkken er ikke utstyrt med en kjøkkenvifte, men en ventilator. Når du slår på ventilatoren åpner man en ventil som gjør at luften suges ut. Derfor hører du ingen lyd når du vrir på knappen. Om du synes avtrekken er dårlig, anbefales det å demontere filteret og vaske det. Filteret bør uansett vaskes omtrent to ganger i året.

Følg disse enkle stegene eller se denne videoen:

  • Ta ut filteret av ventilatoren

  • Fyll oppvaskkummen med varmt vann og Zalo

  • La filteret ligge i kommen i noen minutter

  • Skyll med rent vann, tørk av og sett på plass igjen

Hvordan unngå å utløse brannalarmen

Når alarmen utløses skyldes det i de fleste tilfeller matlaging på kjøkkenet.

Bli på kjøkkenet til maten er ferdig

Ikke gå fra komfyren når du lager varm mat. Når du skrur på komfyren, har du ansvaret helt til maten er ferdig og komfyren er skrudd av. Hvis du glemmer maten, går brannalarmen.

Bruk ventilatoren eller luft godt

Bruk kjøkkenventilatoren når du lager mat. Hvis du bruker vaffeljern, brødrister, riskoker etc, er det lurt å plassere denne under ventilatoren. Dersom du ikke har ventilator i boligen din, kan du lufte gjennom vinduet.

Hold stekeplatene og ovnen ren

Brente matrester kan utløse brannalarmen. Tørk derfor av stekeplatene og ovnen etter at du har lagd mat. Da blir det også hyggeligere for den som kommer etter deg.

Ikke demonter branndetektor i tak

Hvis branndetektoren blir demontert kan dette medføre feil som gjør at anlegget ikke virker og sette andre beboere i fare. Vi vil få melding om feil i anlegget og fakturere den ansvarlige for arbeidet med reinstallering av detektor.

Våre studentboliger har automatisk varsling

Alle våre studentboliger har brannvarslingsanlegg som automatisk varsler hele huset, samt varsler det lokale brannvesen direkte.

Lyspærer og belysning

Har lyspæra gått?

Belysning på felleskjøkken eller inne i boligen

Om det er en lyspære eller et lysrør som har gått inne i boligen din eller på et felleskjøkken kan du prøve å bytte den selv.

Belysning i heis, korridor eller utenfor bygget

Hvis det er problemer med lyset utenfor boligen din kan du gi beskjed til vaktmesteren.

Hvordan skifte lyspære

Når du skal kjøpe ny lyspære kan du ta med den gamle på butikken slik at du er sikker på at du kjøper riktig type. Den gamle lyspæra kan du kaste på butikkens returpunkt som ofte er å finne nær pantemaskinen. Det er også mulig å ta et bilde av lyspæra.

I våre bygninger har vi mange forskjellige lamper. Derfor finnes det ulike måter å skifte lyspæren, avhengig av lampen. For å skifte lyspære selv kan du følge disse grunnleggende stegene, men vær obs på individuelle forskjeller:

  • Sørg for at lysbryteren er skrudd av slik at strømmen er koblet fra lyspæra.

  • Løsne skjermen eller dekselet på lampen, om den har det.

  • Skru ut den gamle lyspære og skru inn den nye.

  • Fest skjermen eller dekselet igjen og skru på lysbryteren.

Hvordan skifte lysrør

Når du skal skifte lysrør må du først sjekke om du har et lysrør med tenner eller ikke. Dersom lysrøret har tenner, må denne også skiftes for at lysrøret skal fungere. Ta med eller ta bilde av lysrøret og eventuelt tenneren på butikken for å sørge for at du kjøper riktig type.

Følg disse stegene:

Husk først å slå av lysbryteren for lysarmaturen og koble den fra strømforsyningen hvis det er mulig.

Fjern den gamle lysrøret:

  • Hvis du har en armatur med et deksel, fjerner du dette ved å klemme dekslet sammen i bakkant, eller drar sidedeksel til side for å løsne front dekselet.

  • Forsiktig vri det gamle lysrøret mot klokken (med mindre annet er angitt på røret) for å løsne det fra sokkelen på begge sider.

  • Trekk ut det gamle røret forsiktig fra soklene.

Sjekk om lysrøret har tenner og skift eventuelt tenneren:

  • Lamper med T8 Lysrør har tennere. Lamper med T5 Lysrør har tenner innebygd i lysrøret og må derfor ikke skiftes.

  • Tenneren har form som en liten sylinderformet sak med diameter på omtrent 2 cm. Det finner. Det finnes mange ulike typer, og ikke alle virker i alle lamper. Du kan se hvordan den ser ut her.

  • For å løsne tenneren vrir du den rundt sin egen akse. Ta bilde av den eller ta den med på butikken for å sørge for at du får riktig type.

  • Sett den nye tenneren inn.

Sett inn det nye lysrøret:

  • Sørg for at det nye lysrøret er av riktig type og størrelse for armaturen.

  • Skyv endene av det nye røret inn i soklene på begge sider, og vri det med klokken (hvis nødvendig) til det sitter ordentlig fast.

Test lysrøret:

  • Slå på lysbryteren igjen og se om det nye lysrøret fungerer som det skal. Hvis det ikke fungerer, kan du forsikre deg om at det er satt riktig inn i soklene.

Montering av dekselet (hvis nødvendig):

  • Hvis du fjernet et deksel tidligere, fest det på plass igjen.

Det er viktig å merke seg at noen lysrør kan inneholde kvikksølv, så hvis du bryter et lysrør, må du være forsiktig med å unngå kontakt med glass eller innholdet.

Nøkler

Hvis du opplever problemer med nøkkelkortet, kan du prøve å oppdatere det på en sort oppdateringsboks. Oppdateringsboksen finner du i inngangspartiet i bygget ditt eller ved fellesvaskeri eller søppelrom.

Om du fortsatt har problemer med nøkkelkortet kan du lese på denne siden.

Obs! Dersom du har brukt kortet på fem dører du ikke har tilgang til, vil kortet sperres.

Opplever du problemer med en lås, ta kontakt med vaktmester her.

Mistet nøkkel eller nøkkelkort?

Har du mistet nøkkelkortet ditt kan du kjøpe et nytt i SiO Kundesenter. Det koster 100 kroner for et nytt kort.

Hvis du bruker metallnøkkel til boligen din og har mistet den, ta kontakt med SiO Kundesenter

Har du mistet postnøkkelen din kan du bestille en ny fra SiO Kundesenter. Det koster 150,- for ny postnøkkel.

Hvis du mister nøkler eller kort utenfor åpningstid kan du kan ringe 22 85 32 00 for å bli låst inn av Securitas. Les mer om innlåsing her.

Kan noen andre hente ut nøkler for meg?

Dersom du ikke kan hente nøkler selv, og noen andre skal hente den på dine vegne, må du sende oss en fullmakt.

Les mer om fullmakt her.

Oppvaskmaskin

Ofte er vanlig rens og vedlikehold det enkleste grepet for å sørge for at oppvaskmaskinen fungerer som den skal. Se under for tips til vedlikehold av oppvaskmaskinen.

Tips! Om vannet er gått og vaskemaskinen ikke vil starte, er det ofte waterguarden som er årsaken.

Waterguard

Våre kjøkken er utstyrt med en waterguard. I noen tilfeller kaller vi også waterguarden for AquaAlarm. Dette er en boks som stenger kaldtvannet dersom den blir våt eller føler fuktighet rundt seg.

Waterguarden sitter ofte i skapet under vasken og dersom det er søppel i skapet, vil den utløses dersom noe fuktig avfall blir sølt på den. Dette kan være årsaken til at oppvaskmaskinen ikke fungerer som den skal.

For å få vannforsyningen tilbake gjør du følgende:

  • Tørk bort vann og fukt fra waterguarden med en klut og området rundt med en klut.

  • Resett den ved å dra ut og plugge tilbake strømkabelen. Om Waterguarden har bryter kan du bruke denne for å resette den.

Obs! Dersom en større lekkasje har utløst waterguarden må du ta kontakt med vaktmester så fort som mulig.

Matrester i filteret

Dersom oppvaskmaskinen ikke tømmer ut vannet etter bruk, kan det være at filteret er tilstoppet. Sjekk og eventuelt rengjør søppelfilteret ved å følge de enkle trinnene under:

  • Fjern oppvasken: Først og fremst må du sørge for at oppvaskmaskinen er tom og fri for oppvask

  • Åpne maskinen: Åpne døren til oppvaskmaskinen og trekk ut nedre kurv. Filteret er vanligvis plassert i bunnen av oppvaskmaskinen, under den nederste kurven.

  • Fjern filteret: Finn filteret i bunnen av oppvaskmaskinen. Det kan være skrulås, eller det kan være en enkel låsemekanisme som du kan vri for å fjerne filteret.

  • Skyll filteret: Ta ut filteret og skyll det grundig under varmt rennende vann. Bruk eventuelt en børste og mildt oppvaskmiddel for å fjerne fastsittende matrester og smuss. Sett filteret til tørk.

  • Sett filteret tilbake: Når filteret er helt tørt, sett det tilbake på plass i oppvaskmaskinen. Pass på at det er skikkelig festet på riktig måte.

  • Kjør en tom maskin: Etter at filteret er satt tilbake på plass, kan du kjøre en tom oppvaskmaskin med et vaskeprogram for å sørge for at alt er riktig montert og at det ikke er noen rester igjen fra rengjøringen av filteret.

Tett sluk i vasken

Dersom sluket i kjøkkenvasken er tett kan det føre til at oppvaskmaskinen ikke starter eller ikke tømmer vannet. Da kan det være nødvendig å bruke en flytende avløpsåpner - og det kan du gjøre helt selv.

Følg disse stegene eller se denne videoen:

  • Flytende avløpsåpner kan du kjøpe på butikken. Vi anbefaler Mudin Avløpsåpner og Plumbo Rørvask. NB! Det er viktig at du kjøper en flytende avløpsåpner, og ikke pulver. Pulver kan forverre problemet og tette avløpet mer.

  • Tøm vasken for matrester og vann.

  • Ta på gummihansker og sørg for at avløpsåpneren står på en stødig flate når du åpner den.

  • Hell omtrent halve flasken i vasken og la det virke i 20 til 30 minutter.

  • Kok opp vann og hell ned i vasken etter at minst 20 minutter har gått.

Vanlig rens og vedlikehold av oppvaskmaskinen

Vedlikehold og regelmessig pleie av oppvaskmaskinen bidrar til å unngå problemer, og det sparer både tid og penger.

Her har vi samlet noen råd:

  • Kjør maskinrens hver måned eller hver andre måned. Tabletter til maskinrens kjøper du i matbutikken.

  • Fjern grov smuss fra innsiden av oppvaskmaskinen med en fuktig klut.

  • Vask og tøm søppelfilteret nederst i oppvaskmaskinen. Instruksjoner for hvordan du gjør dette finner du i modulen "matrester i filteret" over.

Rengjøring

Som beboer er du ansvarlig for å rengjøre din egen bolig og områder som felleskjøkken og fellesbad. Her finner du gode rengjøringstips!

Hvem har ansvar for hva?

Som beboer har du ansvar for:

  • Regelmessig renhold av din egen bolig

  • Regelmessig renhold av felleskjøkken og fellesbad, etter liste på felleskjøkken samt renhold av korridorer i arealer som deles av andre i tilknytning til felleskjøkken

  • Renhold når du skal flytte ut av boligen

SiO har ansvar for:

  • Regelmessig renhold av korridorer, som er felles og ikke tilknyttet felleskjøkken, trappeoppganger, heiser og fellesarealer i bygget

  • Der hvor tre eller flere deler, utfører vi en grundig rengjøring av felleskjøkken og fellesbad to ganger i året

Tips til renhold av boligen

  • Å lufte ofte og godt er viktig for god lukt og et sunt inneklima i boligen

  • Bruk en støvkost eller tørr mikrofiberklut til støvtørking

  • Flekker og annet som sitter fast kan du fjerne med en fuktig klut

  • Bruk en tørr mikrofibermopp eller støvsuger til å fjerne støv fra gulvet

  • Vasker du gulvet med en våt mopp bør du tørke over med en tørr mopp etterpå

Tips til renhold av kjøkken

  • Til daglig bør du fjerne søl med en gang

  • Husk å vaske godt i skap under oppvaskbenken og der du har søppel

  • Vask kjøleskapet ofte og grundig

  • Er det mye is og rim i fryseren må den avrimes

  • Vask over stekeplater hver gang du har brukt dem. Har du sølt noe inne i ovnen bør du vaske det bort med en gang slik at det ikke brenner seg fast og blir vanskeligere å fjerne

  • Det er viktig å fjerne fett fra filteret i kjøkkenviften

  • Ta oppvasken med varmt vann og en liten sprut såpe, det vil løse opp fett og matrester

  • Bytt oppvaskbørsten hver 4. – 5. måned. Har du oppvaskmaskin, kan du vaske den der innimellom

Tips til renhold av bad

  • Det er viktig med jevnlig rengjøring av bad

  • Bortsett fra på og i selve toalettet, trenger du kun vann og mikrofiberklut for å få det rent på badet

  • Brukes det mye såpe, sjampo o.l., kan du bruke et rengjøringsmiddel spesielt beregnet for bad

  • Det er viktig å holde mugg og sopp borte. Tørk opp etter deg når du har dusjet, særlig på gamle bad kan vannet danne grobunn for soppvekst

  • Dusjforheng kan du vaske i vaskemaskinen på 40 grader og henge opp igjen mens det enda er vått

Husk: vask tørrest mulig

Når du vasker, bør du gjøre det tørrest mulig. Tørk alltid tørt med tørt og fuktig med fuktig. Det vil si at du tørker støv med en tørr klut, og fjerner klissete såpesøl i vasken med en fuktig klut.

Hvis du skal bruke vann, pass på å ikke bruke for mye. Området du vasker skal ikke være vått etterpå, det er verken bra for underlaget eller resultatet. Tenk også på å ikke bruke for mye rengjøringsmiddel, da vil det ligge igjen såperester på underlaget.

Skadedyr

Dersom du skulle få skadedyr i boligen din har vi et godt opplegg for å håndtere dette på en måte som er tilpasset typen skadedyr. Ta umiddelbart kontakt med vaktmester her.

NB! Husk å ta bilde av skadedyret og legg ved dette når du tar kontakt med vaktmester.

Sluk

For å forhindre tette sluk, vannskader og vond lukt på badet bør man rense sluket i vasken og dusjen to ganger i året. Dette kan du gjøre helt selv!

Hvordan rense sluket i dusjen

Det er enkelt å rense sluket i dusjen. Følg stegene i denne videoen eller se under:

Alt du trenger er gummihansker, en søppelpose og en skarp gjenstand.

Slik gjør du:

  • Ta på deg gummihanskene og sett fram vaskegjenstander og en søppelpose

  • Jekk opp risten med en spiss gjenstand

  • Vri og løft opp plastkoppen nede i sluket

  • Vask og skyll både koppen og sluket. Husk å kaste avfallet fra sluket i en søppelpose og ikke i do.

  • Sett risten tilbake på plass

Obs! Vi har ulike typer sluk i våre boliger. Koppen nede i sluket kan derfor se ulik ut fra den på videoen. Noen kopper må vris om før de løftes ut, mens andre kan du dra rett opp.

Hvordan rense sluket i vasken

Når vasken på badet eller kjøkkenet er tett, er det som regel fordi vannlåsen under vasken må renses.

Se denne videoen eller følg disse enkle stegene:

  • Du trenger er en bøtte, en søppelpose og et par gummihansker.

  • Lokaliser vannlåsen under vasken og plasser bøtta rett under.

  • Skru av kapselen og la innholdet renne ut i bøtta.

  • Rens kapselen fra vannlåsen.

  • Skru kapselen på igjen.

  • Sjekk at alt er festet og tett ved å sette på vasken.

  • Tøm innholdet fra bøtta i søppelposen - dette skal ikke skylles ut i do.

Hvordan bruke avløpsåpner

Vi oppfordrer alltid til å forsøke å rense vannlåsen først, men noen ganger kan det også være nødvendig å bruke flytende avløpsåpner.

Dette kan du enkelt gjøre selv. Bare se denne videoen eller følg disse kjappe stegene:

  • Flytende avløpsåpner kan du kjøpe på butikken. Vi anbefaler Mudin Avløpsåpner og Plumbo Rørvask. NB! Det er viktig at du kjøper en flytende avløpsåpner, og ikke pulver. Pulver kan forverre problemet og tette avløpet mer.

  • Tøm vasken for matrester og vann.

  • Ta på gummihansker og sørg for at avløpsåpneren står på en stødig flate når du åpner den.

  • Hell omtrent halve flasken i vasken og la det virke i 20 til 30 minutter.

  • Kok opp vann og hell ned i vasken etter at minst 20 minutter har gått.

Hvordan unngå tette sluk

Tette sluk skyldes ofte at det blir kastes ting i toalettet som ikke hører hjemme der.

Blant annet skal følgende ikke kastes i do:

  • Bomull, våtservietter og q-tips

  • Tamponger og bind

  • Hår

  • Kontaktlinser

  • Snus

  • Medisiner

  • Fett fra matlaging. Dette bør settes til side til det stivner før det kastes i matavfallet.

Strøm og oppvarming

Boliger med radiatorer er tilknyttet et sentralvarmeanlegg som til enhver tid er i drift. Anlegget styres av en utvendig sensor og kan ikke justeres av beboer.

Boliger som har elektriske varmekilder styres av beboere.

Oppvarming og varmekabler

Radiatorer styres av et sentralvarmeanlegg og justerer seg etter temperaturen utenfor. Det betyr at jo mer temperaturen ute synker, jo mer varme vil radiatoren produsere. I overgangsperioder om våren og høsten når utetemperaturen svinger kraftig mellom dag og natt, kan det ta litt tid før anlegget stabiliserer seg.

Varmekabler i badegulv

På badegulv med varmekabler bør du ikke legge badematter. Det kan påvirke termostaten og varmekablene kan slutte å fungere.

Hvordan du kan spare strøm

Ved å spare inn på strømforbruket skåner du miljøet og bidrar til å holde husleieprisen nede:

  • Hold innetemperaturen på maks 21 grader.

  • Skru ned varmen, men ikke helt av, når du reiser bort.

  • Skru av varmen mens du lufter.

  • Skru av lyset når du går ut av et rom eller boligen.

  • Skru TV’en og andre elektriske apparater helt av når du ikke bruker dem.

Har strømmen gått?

Det kan fort skje og er heldigvis noe du enkelt kan fikse selv - alt du trenger å gjøre er å vippe på en bryter i sikringsskapet!

Slik gjør du:

1. Sikringsskapet finner du enten i boligen din eller i gangen utenfor boligen. Dersom du ikke finner den, har du ikke tilgang til den og må ringe vaktmesteren.

2. Når du åpner sikringsskapet vil du se mange brytere. Dersom en av disse bryterne er vippet ned, motsatt fra alle de andre, er det bare å vippe denne opp igjen.

3. Hvis sikringen ikke vil holde seg opp, kobler du fra alle stikkontaktene i området hvor det ikke er strøm og prøv igjen. Slik kan man også finne apparatet som tar sikringen.

Dersom det ikke hjelper kan du ta kontakt med vaktmester.

Hvorfor går strømmen?

Overbelastning av det elektriske systemet

Strømmen går vanligvis fordi det brukes mer strøm enn sikringskursen er beregnet for. Det betyr at det brukes for mange elektroniske apparater samtidig eller at du bruker alle platene og stekeovnen samtidig på komfyren.

Feil med elektrisk apparat

En annen vanlig grunn kan være at det er noe feil med det elektroniske apparatet du bruker. Dersom strømmen pleier å gå når du bruker ett spesielt apparat kan forklaringen være at det er noe galt med dette apparatet. Dersom du mistenker at dette gjelder et apparat som følger med boligen kan du ta kontakt med vaktmester. Dersom det er ditt eget apparat du tror det er noe galt med, må du reparere det, kjøpe nytt eller slutte å bruke det.

Vaktmester og vakttelefon

På Min side kan du melde fra om feil og mangler i boligen din eller i fellesområdene. Som nyinnflyttet er det viktig at du gir beskjed med en gang. Da vil vi raskt kunne følge opp saken og hjelpe deg.

Visste du at det er mange ting du faktisk kan fikse helt selv også? På Min side har vi samlet mange nyttige selvhjelpstips.

Dersom det ikke kan vente, kan du også ringe vakttelefon 22 85 32 00 (døgnåpen).